המנוף הראשון נבנה ביוון העתיקה והונע על ידי שימוש בכוחם של בני אדם או
חיות . השתמשו במנופים אלה על מנת לבנות מגדלים גבוהים.
מנופים גדולים יותר התפתחו בשלב מאוחר יותר ועשו שימוש בגלגלים דמויי גלגל ירחיים ואפשרו להרים משאות כבדים. בסוף ימי הביניים
המנופים במהלך המהפכה התעשייתית הונעו על ידי שימוש במנועי קיטור. מנופים מודרניים עושים שימוש במנועים חשמליים, הידראוליים וכדומה.
מנופים מופיעים בצורות שונות ומשמשים למטרות שונות החל במנופים קטנים אשר עושים בהם שימוש בתעשייה קטנה וכלה במגדלי מנופים צפים אשר משמשים לעבודה על אסדות קידוח או להנפה של ספינות טבועות מקרקעית הים.
מנופי סל אשר מהווים פריצת דרך בבטיחות בתחום המנופים. מנופי סל הם למעשה מנופים אשר בקצם אפשרות להרים אנשים.
מנופי סל משמשים לתליית שלטים, כתחליף לפיגומים בעבודות במעטפת הבניין, בעבודות תשתית מנופי סל מאפשרים עבודות תאורה, גיזום וגינון ועוד מגוון רחב של עבודות.
מנוף סל בנוי למעשה מ-2 יחידות עיקריות האחת הינה השלדה אשר יושבת על גבי הרכב והשנייה הינה הפלטפורמה עצמה, הפלטפורמה של מנוף הסל בנויה ממערכת של צינורות טלסקופים מסגסוגת מתכת המונעים ע"י מערכת הידראולית בין אם פנימית או חיצונית.
על השלדה התחתונה של מנוף הסל ישנם בנוסף 4 רגליים הידראוליות אשר תפקידן הינו לייצב את הרכב ולפלסו באוויר לשם פעולה בטוחה של מנוף הסל